Hos Kardborren hittar du väl valda skandinaviska, danska samt ett och annan internationell designers.
Vi väljer varumärken som har en hållbar produktion med hög kvalité.
Ulrika & Gunilla träffades på gymnasiet i Trollhättan och det är vi som är grundare till 8 Design Cashmere. Vi har båda en inre drivkraft av att det är kul att göra affärer, där kärnan är goda relationer till varandra, leverantörerna och kunderna.
Drömmen om att starta något eget har varit levande genom åren och när Ulrika med familj bodde i Asien under 5 år växte sig drömmen starkare. De goda relationerna som skapades i Asien möjliggjorde att steget blev enklare. Våra gemensamma erfarenheter ihop med längtan efter förändring gjorde att vi tryckte på startknappen – så växte 8 Design Cashmere fram.
Trött på slit och släng gjorde att det hållbara alternativet blev självklart och då var kashmir det naturliga valet. Vi är oerhört noga med vilka som får leverera till oss, möjligheterna med detta material är oändliga det är bara vår fantasi som sätter gränser. Vår kärlek för kashmir, vårt engagemang och att vi hela tiden går vår egna väg har skapat vårt varumärke 8 Design Cashmere som vi är oerhört stolta över.
Ahlvar Gallery är ett svenskt varumärke som grundades 2013 av Frida Ahlvarsson, en designer som följde sin dröm om att skapa tidlösa och vackra kläder, främst blusar av det exklusiva materialet siden.
Deras kläder tillverkas i Kinas mest kända sidenfabrik. För att kunna göra kläder med hög kvalitet och oklanderlig finish tror de på vikten av kunskap och erfarenhet och arbetar därför med de mest professionella arbetarna i branschen. De är stolta över att deras kläder tillverkas i en fabrik med endast välbetalda arbetare som har lång erfarenhet från sidenproduktion.
Underbara kläder som håller en livstid om du tar hand om dom.
SKANDINAVISK HÅLLBAR DESIGN
- MED EN TWIST FÖR DIN PERSONLIGA STIL - OCH TÄNKVÄNDIGHET!
Annicas kreativa inspiration kommer från hennes kärlek till att resa, träffa människor och uppleva nya kulturer. Men närmast hjärtat ligger skönheten i den bohuslänska skärgården vid svenska västkusten.
"Jag lockas av det naturliga utseendet och älskar att designa för vardagsbruk. Oavsett om det är ett smycke, en läderväska eller föremål för hemmet."
Annica fokuserar på högkvalitativ tidlös design som håller hela livet. Resultatet är silversmycken som blir mer graciösa för varje år, vackert linne som gått genom generationer, traditionellt hantverk som omfattar kultur och historia, och de finaste handgjorda läderprodukterna från Fair Trade. Inom kategorin Håraccessoarer står Hårbandet SUPERSNODDEN för högsta kvalitet.
Största omsorg om vår miljö och människor är avgörande för henne när hon väljer leverantörer och produkter.
Ren natur med en kant!
SOLSKINSPROJEKTET
är ett hem för slumbarn i New Delhi. Idag kommer 280 barn på morgonen och får stöd med skola, mat, kläder etc etc. Barn med mycket dålig bakgrund som inte har någon chans till utbildning utan hjälp. Barn som skickas ut på gatan för att tigga och som ingen saknar om de inte kommer tillbaka på kvällen. Solskensprojektet tar hand om dem under dagtid och ser till att de får en ordentlig utbildning. Annica stöttar, hälsar på och samlar in pengar till projektet. "Det är en fantastisk känsla att träffa dessa barn. Barn som inte har något och är tacksamma för väldigt lite. Tack vare Kuku som driver Sunshine-projektet får barnen kärlek och vänner. Till jul ger vi pengar för att köpa långärmade tröjor och ny skola väskor, ytterligare ett år används pengarna till att ge varje barn en varm filt att ta med hem och nya svarta skolskor. Genom att ge barnen en möjlighet till utbildning får de ett betalt arbete och en möjlighet att lämna slummen senare i livet. Ju större en del av pengarna går till dagliga utgifter som mat, hygien och skolmaterial"
KVINNOR!
Mammorna till många av barnen har också ett mycket hårt liv. De är ekonomiskt beroende av sina män och våld är vanligt. För att hjälpa kvinnorna att hjälpa sig själva har jag tillsammans med Kuku startat ett projekt för att erbjuda arbete. De gör små härliga väskor gjorda av antika sarees. Glöm inte att beställa väskan när du lägger din beställning. En inkomst betyder mer för dessa kvinnor än vi kan föreställa oss!
Tillsammans gör vi skillnad!
Annica
Vi finns till för att producera mer än kläder. Vår kollektion är gjord för attfrämja konst och kultur.
Att främja öppenhet, banbrytande och kreativitet.
För att kvinnor ska känna sig känsliga och starka.
Att känna sig bohemisk chic.
Att vara jordad. Att bli upplyft. Inspirerad av kvinnor.
Kläder från Atelier Rêve kommer snart...
Alla skor tillverkas i Europa, i italienskt läder av högsta kvalitet och främst av spanska skomakare som producerat skor för dem i 25 år.
Dessa skor är för bra för att missa, alla borde åtminstone ha ett par hemma. De är både snygga och superbekväma.
Billi Bi startade sin resa redan år 1936 när Søren och Evelyn Friis startade sina karriärer genom att göra barnskor i ett gammalt stall i Köpenhamn, Fransi A/S De expanderade efter några år och började designa och göra damskor. När paret startade på 1930-talet så var det brist på de klassiska lädermaterialen, detta hindrade inte det kreativa och hårt arbetande paret som använde olika typer av fiskskinn i stället. Idag kan dessa klassiska gamla designerna ses på utställningar på Brede Museum.
Historien fortsätter med Carl Friis, son till paret som visade intresse för skor som ung. Han tog sig sedan till Italien för att läsa på Arsutoria och arbetade sedan 6 månader i en italiensk skofabrik.
Carsten Friis barnbarn till grundarna började som liten att göra blommor som tillbehör till skor, han gjorde dessa genom att värma läder på kaminen för det rätta skrynkliga utseendet.
1993 startades Billi Bi som ett undermärke för Fransi Company och som nu med sina moderna, kantiga, vackra, stilrena och väldigt bekväma skor är deras huvudmärke.
By Malina grundades 2010 av Malin Ek Andren och ända sedan dess har varumärket hållit fast vid sin ursprungliga vision: sofistikerad femininitet, en passion för detaljer och en kärlek till färg och tryck. By Malina har alltid varit det bästa varumärket för kvinnor som älskar oemotståndliga mönster och tidlösa silhuetter. Utvecklar varje säsong till ett bredare utbud av kläder, börjar som det självklara märket att besöka efter att ha svarat på sensommarens bröllop för att få den perfekta bröllopsklänningen. Idag är By Malina så mycket mer än att bara säga ja till klänningsmärket, och erbjuder allt från loungewear, casual workwear, resort wear, exklusiva ytterkläder till gymvänliga träningskläder. Vi har också täckt dig inför den stora dagen när du behöver klänningen med stort D, din brudklänning. By Malina Bridal grundades 2014 efter år av erfarenhet av att skapa klänningar för bröllop, vi kände att det var dags att ta sig in i brudsegmentet. Erbjuder allt från sagolika extravaganzaklänningar till mer klassiska klänningar och festklänningar för att gå på dansgolvet med bröllopsfesten. Efter mycket efterfrågan utvecklade vi förra året en kollektion för de mindre resenärerna, som matchade vår resortkollektion för damer - Mini Malina. Kläder för alla barn i åldrarna två till tio år.
Efter att ha tillbringat år runt om i världen och arbetat med att köpa tyger och blivit inspirerad kände Malin att det var dags att ge Skandinavien lite färg. 2010 startade Malin By Malina, idag är By Malina känt för användningen av ljusa färger och mönster, som bidrar till att designen och delarna sticker ut mest fantastiskt. Dessa mönster och mönster andas den färgstarka och energiska värld som finns i By Malina.
Den första CASTAÑER-verkstaden grundades 1927. Sedan dess har de förvandlat en sko av populärt ursprung till en sofistikerad produkt, nära kopplad till design och mode. Deras möte med Yves Saint Laurent på 70-talet gjorde historia i modevärlden, tillsammans skapade de den första espadrillen med kil. Idag efter 90 år, har deras produkt nått hela världen, men vår essens förblir lika autentisk som den var 1927: Tradition, Hantverk och Naturmaterial.
CASTAÑER ESPADRILLE har blivit essensen av tidlös chic, en tidlös klassiker som aldrig går ur modet.
Att tillverka en kavaj kräver såväl tid och kunskap som noggrannhet och känsla. Därför syr vi stor del av vår produktion i egen fabrik där vi kombinerar det bästa av två världar - handens flexibilitet och taktila precision med den moderna symaskinens styrka och exakthet.
EXKLUSIVT HANTVERK OCH UTTRYCK
Inget limmas eller klistras. Allt sys. Tillsammans med ett fåtal andra exklusiva aktörer håller vi fast vid skräddarens oöverträffade hantverk.
Att använda lim och pressa samman en kavajs delar är en konsekvens av massproduktionens krav. Vad som vinns i tid förloras dock i kvalitet, tygets hållning och passform. När man limmar kan man inte justera kavajens olika delar och lager, vilket påverkar såväl bröst- och axelpartiernas passform som slagens och axelvaddarnas uttryck. Den sydda trådens följsamhet skapar en passform som håller. Så klistret låter vi stanna i skrivbordslådan, i produktionen använder vi tråd. Det blir bättre så.
Många skulle nog hålla med om att ett välskräddat axelparti skiljer kvalitet från kvantitet, skräddat från massproducerat. För oss är det viktigast att kläderna sitter och känns som om de vore skräddarsydda. Och det är de ju. Vi kallar det Sartorial Elegance.
CAVALIERE FEMME - TIDLÖS ELEGANS
Cavaliere Femme är vår damkollektion framtagen för den moderna affärskvinnan, som uppskattar kvalitet i tillverkning och tygval. Vårt mål är att klä affärskvinnor som uppskattar högsta kvalitet i konfektion och materialval.
Välj mellan kavaj i tre olika passformer, mixa och matcha med blusar, kjolar och byxor, med ett storleksintervall från storlek 34-48. De noga utvalda tygerna ger möjlighet att matcha med klassikerna från herrkollektionen.
Hos oss finns inga tillfälliga trender och omoderna detaljer - vi skapar våra kostymer, kavajer, byxor och blusar som gör din garderob fulländad. Och alltid med perfekt passform.
Idén bakom Corlin Eyewear startade 2017 i ett litet studenthem i Kalmar. Det var två unga studenter med en vision att utforma prisvärda solglasögon. Men under resan med att designa solglasögon förändrades visionen för Corlin Eyewear snabbt. Idag är målet att kombinera mode och hållbarhet till ett överkomligt pris.
Ambitionen bakom Corlin Eyewear har alltid varit att skapa snygga, stilrena och hållbara solglasögon utan att behöva kompromissa med kvalité eller design. Redan idag har Corlin Eyewear tagit stora steg för att skapa en hållbar produkt men även ett hållbart företag.
Coster Copenhagen grundades 2012 av designer Pia Coster, som har mer än 20 års erfarenhet inom modebranschen. Idag driver Pia och hennes man, Chris Coster, Coster Copenhagen med hemvist i ett vackert gammalt hus norr om Köpenhamn. Här har de byggt en charmig och kreativ miljö med en rå röra av den nordiska naturens egna element - trä, läder, sten och det blå havet. De rena, organiska linjerna och de ljusa färgerna i den nordiska stilen återspeglas också i Coster Köpenhamns mönster för kvalitetsmedvetna kvinnor.
Crockett & Jones grundades 1879 i Northampton, i hjärtat av Englands mest berömda skotillverkningsstad, och specialiserar sig på tillverkning av högkvalitativa Goodyear-slipade skor. Sedan dess har de producerat några av världens finaste skor. Till denna dag ägs och drivs verksamheten av grundarfamiljen, som framför allt betonar kvalitet och tidlös stil.
Custommade grundades i Köpenhamn 2002 av Christian Dam. Inspirerad av en dröm om att skapa skräddarsydda och vackra kläder för den oberoende kvinnan. Custommade erbjuder en rad urbana saker som tilltalar en modernt och kosmopolitisk kvinna som längtar efter enkel förfining. Custommade drivs kreativt av grundare och creative director, Christian Dam och huvuddesigner, Anne Rasmussen. Med fokus på tidlösa mönster med modern kant och energi speciellt med fokus på tyger med en fantastisk känsla skapar Custommade prisvärd lyx. Med sin starka varumärkesidentitet understryker den den sofistikerade designen perfekt på ett lekfullt och charmigt sätt. Poetisk, drömmande och modig nog för att klä upp sig för en snabb resa till Paris.
När House of Dagmar grundades 2005 hade vi en önskan att etablera en långvarig verksamhet baserad på en högkvalitativ strategi i allt vi gör. Hög kvalitet bidrar till en längre livslängd för kläder, vilket i slutändan är bättre för miljön. Vi behöver inte förstöra jordens resurser onödigt. Under åren har vi lärt oss mycket om vilka fibrer och produktionsmetoder som är bättre för jorden, och vi lär oss fortfarande varje dag. Idag, eftersom begreppet ”hållbarhet” är allmänt känt och tydligt definierat, måste vi kollektivt bli mer engagerade och tillsammans göra bättre val.
Att välja material och mönster som är långvariga men ändå vänliga mot jorden, människor och djur är centrala för vår verksamhet och varumärke. För oss är detta inte bara en trend utan en viktig resa. Det är en viktig del av vem vi är och vad vi gör, det är en del av Dagmar-DNA.
Med inrättandet av House of Dagmar förkunnade vi våra tre hållbarhetspelare; hög kvalitet i våra tyger, hög kvalitet i våra produktionsprocesser och hög kvalitet i våra mönster. Vi beslutade att skapa hållbara och samtida mönster som skulle pågå i många år. Under åren har vi tilldelats en rad priser, bl a svenska Elle som “Årets nya designer och Årets designer”, Guldknappen och Fresh Faces i NY. 2020 kommer 90% av våra samlingar vara hållbara och ett bra val
Skaparen bakom DAY Birger et Mikkelsen är Keld Mikkelsen, vars grundläggande vision var att skapa en chic silhuett och kombinera den med etniska detaljer med inspiration från hans resor världen över. Sedan varumärkets start 1997 har det primära syftet varit att skapa ett mångsidigt mode som eftersträvar att uppfylla behoven hos den moderna kvinnan och visa upp den nutida estetiken i vardagen. Svaret ligger i varumärkets tidlösa och mångsidiga design. Genom en fusion av när och fjärran samt lokalt och globalt förkroppsligar DAY Birger et Mikkelsen en sofistikerad stil tillsammans med ett exceptionellt hantverk, en bred palett av färger och essentiella detaljer. DAYs strävan efter att skapa användbart, enkelt och elegant mode för den moderna kvinnan är kompromisslös och förenar med enkelhet kontrasterna mellan konst och hantverk, det klassiska med det nutida samt det inhemska med det exotiska.
DIM är ett ikoniskt Franskt varumärke som har tillverkat strumpbyxor sedan 50-talet. DIM var en av de första att tillverka strumpbyxor utan söm och var märket som uppfann stay up:en. DIM’s strumpbyxor är tillverkade i Frankrike i egna fabriker vilket borgar för högsta kvalitet. Med sin enorma kunskap om passform och material har DIM lyckats producera strumpor som överträffar den mest kräsna kund. DIM är det perfekta valet både i din vardag och till fest.DIM står för elegans, flärd och komfort både till fest och vardag.
Svenska Flattered grundades i Stockholm av fyra vänner med samma vision - att skapa den första riktigt stilfulla inneskon för kvinnor. Idag är Flattered ett fullskaligt skovarumärke med ett brett sortiment av både inneskor och utomhusskor. Alla skor är handgjorda i Spanien.
Trots namnet är det här ett märke som designar moderna kläder för trendkänsliga kvinnor. Varumärket har funnits i över ett decennium och tillverkar vad de själva kallar för ”casual feminine wear”. Detta kan kort översättas som lediga fritidskläder med en hög trendfaktor. Gustav är ett danskt klädmärke som på bara några år har lyckats imponera internationellt. Designen är mycket skandinavisk men man leker gärna med både material och form för att skapa något alldeles unikt. Magin finns att hitta i detaljerna. Här finner du bland annat specialdesignade knappar, läckert broderade ärmar och läckra inslag av skinn, pärlemor och metall. Gillar du annorlunda prints och iögonfallande mönster har Gustav säkert en framtida favorit som ivrigt väntar på att bli upptäckt. Ända sen företaget grundades 2009 har man strävat efter att skapa ett sofistikerat mode som hänger med i trenderna.
Gustav är ett danskt klädmärke som på bara några år har lyckats imponera internationellt. Designen är mycket skandinavisk men man leker gärna med både material och form för att skapa något alldeles unikt. Magin finns att hitta i detaljerna. Här finner du bland annat specialdesignade knappar, läckert broderade ärmar och läckra inslag av skinn, pärlemor och metall. Gillar du annorlunda prints och iögonfallande mönster har Gustav säkert en framtida favorit som ivrigt väntar på att bli upptäckt. Ända sen företaget grundades 2009 har man strävat efter att skapa ett sofistikerat mode som hänger med i trenderna.
För kvinnor som vågar synas, var de än befinner sig!
Ilse Jacobsen, entreprenör, kreativ chef och designer, grundare av företaget ILSE JACOBSEN HORNBÆK 1993, konstaterade i en liten butik i centrala Hornbæk.
Sedan dess har företaget vuxit snabbt både hemma och utomlands, bl.a. genom konceptbutiker i Danmark, Norge, Sverige, Island och England. Flera av världens ledande varuhus har tagit med ILSE JACOBSEN HORNBÆK i sitt sortiment som nu exporteras till närmare 30 länder med fler tillkommer inom en snar framtid.
Tillväxten bygger på en stark produktportfölj som kännetecknas av ikoniska gummistövlar, regnkläder, klänningar, skor, accessoarer och en exklusiv skönhetsserie. Det senaste tillskottet i sortimentet är Vov & Vuf-serien riktad till "människans bästa vän", som Ilse har gjort i samarbete med dottern Natascha.
Företagets DNA och produkter är baserade på Ilses uppväxt och liv i hennes älskade Hornbæk, beläget på norra Själland, mindre än en timmes bilresa från Köpenhamn. Hornbæk, med sin avslappnade atmosfär i natursköna omgivningar nära skog, vatten och strand, är populär bland de många tusen turister som besöker staden under sommarmånaderna.
Inspirerad av den naturliga och råa skönheten samt det mycket speciella ljuset i Hornbæk som följer årstiderna, har Ilse Jacobsen under åren utökat sitt livsstilsföretag ILSE JACOBSEN HORNBÆK som inkluderar:
GRUNDARE OCH ÄGARE
ILSE JACOBSEN HORNBÆK – Etablerat 1993
BLOMSTEN av ILSE JACOBSEN – Etablerat 2009
KURBADET av ILSE JACOBSEN – Etablerat 2013
ILSE av ILSE JACOBSEN – Etablerat 2013
VOV & VUF – Etablerat 2020
Det schweiziska sko-varumärket Inuikii, grundades 2012. Det lilla familjeföretaget hade ambition att skapa ett nytt varumärke med hög modegrad - för kalla, bistra förhållanden med inspiration från den grönländska vintern.
Namnet Inuikii kommer från inuiternas språk och kan översättas till "kylans charm".
2016 blev Peter Forsberg och Nicole Nordin en del av familjen. Det numera svensk-schweiziska företaget har som mål att förvandla vintern till något alldeles speciellt för Inuikii-bärarna.
Numera utkommer även en sommarkollektion med färgglada slippers, virkade tofflor och trendiga sandaler. Samtliga skor är skapade i premium-material och i stil som passar lika bra hemma som i stan eller på stranden.
Varumärket designar och tillverkar skor i tre olika kategorier - boots, sneakers och slippers. Original-sneakern med platt, rejäl sula, sydd i premium shearling, lammskinn och mocka är numera ett tidlöst mode-måste på vintern.
Samtliga skor tillverkas för hand i Italien eller Portugal, helt utan industriella maskiner. Varje sko är unik och fulladdad med genuin kunskap och hantverkstradition. Allt material kommer från Europa och varje steg i produktionen fokuserar på att minimera svinn av läder och lammskinn - allt överflödigt material återvinns eller återbrukas.
Tron på att vi kan förändra världen
När jag ser tillbaka 50 år inser jag att min fars inställning var hopplöst före sin tid. Att försöka revolutionera textilindustrin – genom att erkänna ett ansvar för miljön, bomullsbönderna och människorna som arbetar i textilfabrikerna. Men det är värderingar som har format en affärsmodell som många andra avundas idag. Allt på grund av en naiv tro på att vi kan göra skillnad.
Redan som ung lärde jag mig att ett företag utan syfte att göra gott aldrig kommer att bli ett framgångsrikt företag. Att skillnaden mellan bra och dåliga affärer inte har med vinster att göra. Jag lärde mig att kvalitet tar tid och att det återspeglas i produkten. Och, jag insåg att med en kunskapstörst och en vilja att ständigt utvecklas och förbättra det vi gör, kan vi faktiskt göra skillnad.
Jag tog med mig dessa insikter när vi startade KnowledgeCotton Apparel 2008. Tyvärr förstod ingen riktigt vad vi gjorde. Många skakade på huvudet och tittade på oss – "allvarligt, ekologiska herrkläder...?!" Vi kämpade verkligen. Mest av allt kämpade vi med vårt självförtroende. Men jag hade inte lärt mig att ge upp när det var svårt. Från dag ett var jag omgiven av människor som delade min dröm. Med människor som fortfarande finns vid min sida. Jag kände mig skyldig att få det att fungera och ville visa alla att vi kunde klara det här tillsammans.
Under åren har världen förändrats. Fler och fler människor vänder ryggen åt massproducerade varor av låg kvalitet och låga priser. Konsumenternas beteende förändras och värderingar som hållbarhet och ansvar blir krav. Samma saker som vi har pratat om i 50 år är plötsligt på allas läppar. Vi är inte längre ensamma i vår strävan.
Kanske har vi formats av vårt skandinaviska arv. Genom närheten till naturen, de hårda förhållandena, kampen för överlevnad. Kanske bär vi med oss en förståelse för behovet av balans. Av samarbete som en nyckelfaktor för framgång. Här på KnowledgeCotton Apparel uppskattar vi vikten av mänskliga aspekter som familj, vänskap och kärlek. Vi tror verkligen på skandinaviska ideal om jämlikhet, rättvisa och respekt. För vi delar alla ett gemensamt ansvar för framtiden. Med engagemang och en ibland naiv tro – kan vi faktiskt förändra världen tillsammans.
// Mads Mørup, grundare & VD
Kläder från Knowledge Cotton Apparel kommer snart...
"Vi skapade Les Choses Simples efter att ha flyttat till Provence 2016. För Olivia var det en återgång till hennes rötter, efter att ha tillbringat sin barndom i Luberon.
Livet i södra Frankrike var inspirationskällan för att skapa en linje av naturliga apoteksprodukter, som är precis som Provence: sobra, naturliga, charmiga och lite magiska.
Enkla saker är:
Verkligen naturliga produkter: Alla våra produkter är naturliga och tillverkade utan giftiga ingredienser. De innehåller därför inte: sulfater, ftalater, mineraloljor, natriumlaurylsulfat, silikoner, parabener, kemiska konserveringsmedel.
All produktion sker lokalt i Provence, i liten skala.
Les Choses Simples föddes för att erbjuda en sensorisk resa till Provence. Varje nummer representerar en doft, född av drömmar och som framkallar vackra berättelser: vår barndoms apelsinblommakakor (nr 4), bärnstensoljan från elegant 50-talsmode (nr 1), doften av en mycket ren och välstruken vit skjorta ( Nr 2)....
Vi inbjuder dig att ta del av dessa känslomässiga resor genom att upptäcka Les Choses Simples dofter och produkter."
Olivia & Thomas.
Vi är här för att få dig att känna dig som hemma. Piffa upp ditt hem med våra handgjorda produkter.
Vi är en nystartat familjeföretag som fokuserar på inredningsdekor i form av olika fat och glasunderlägg samt handgjorda ljus av soja & rapsvax. Alla våra produkter är gjorda för hand i vår lilla fabrik.
MLB i vårt namn står för Marlene & Lovisa Bergström, mor och dotter. Det är vi som startat detta företag. Lovisa studerar till förskollärare och Marlene arbetar med förvaltning, så detta företag är en sidosyssla som vi hoppas kan bli något större då vi både tycker det är väldigt kul att skapa och att se utveckling ske.
Vi arbetar med materialet Jesmonite som är ett eko-vänligt vattenbaserat material.
Lois grundades i Spanien 1962 och var det första europeiska varumärket för modejeans som erövrade världen. Att hitta den perfekta balansen mellan komfort och stil revolutionerade kvinnors jeans för alltid. Lois jeans var en av favoriterna bland 70-talets jeansfantaster och vi är säkra på att vi också kommer att vara din favorit. Att hitta och förbättra passformer kommer vi aldrig att tröttna på. Lois designas i denim-huvudstaden Amsterdam, men precis som i varumärkets början är de gjorda av den äldsta skräddarfamiljen i Spanien.
Det finns kärlek i dessa jeans, dela kärleken med Lois.
Max Mara grundades av Achille Maramotti 1951. Achille Maramotti föddes i en familj som brinner för haute couture. Hans mormor, Marina Rinaldi, drev ett lyxigt modeshus i slutet av 1800-talet och hans mamma, Giulia Fontanesi, lärde att sy och publicerade böcker tillägnad 'teorin om skärning'. Fontanesi lanserade Maramotti Cutting and Dressmaking School och gav hennes son möjlighet att träna där. Även om Maramotti hade en fascination av klädtillverkning bestämde han sig för att studera lag på universitetet. Men när han tog examen, återvände Marmotti till sin ursprungliga passion - haute couture.
Maramotti hade önskan att producera tillverkade kvinnokläder av hög kvalitet då. Italien tillverkade bara handgjorda kläder. Denna ambition ledde till att Maramotti startade sin verksamhet, Confezioni Maramotti 1951. Den första kollektionen innehöll en kamelrock och geraniumröd kostym, de rena snitten och franskinspirerade mönstren startade etikettens distinkta stilestetik. År 1954 hade företaget över 200 anställda. Efter att ha behövt en större lokal för att tillgodose husets växande framgång flyttade verksamheten och tog på sig namnet Max Mara Industria Italiana Confezioni.
Den första framgången uppmuntrade Maramotti att marknadsföra sina produkter ytterligare. 1955 presenterade han sin höst- / vinterkollektion i Corina D’Ampezzo, hans första banningsutställning. Samma år visades Maramottis produkter i fönstren i den prestigefyllda butiken Al Duca d’Aosta i Venedig. 1958 började Maramotti annonsera varumärket med sin första affisch designad av Erberto Carboni.
I början av sextiotalet var företagets framgång tydlig och det fortsatte att växa. Tidningen Arianni visade 40 Max Mara-modeller 1960 och gav läsarna möjlighet att rösta för sin favoritmodell. Året efter hade etiketten en kollektion i plusstorlek, May Fair-linjen. Jacques Delehaye och Luciano Soprani började samarbeta om Max Mara-kollektionen 1967 och 1968. Företaget lanserade tillsammans med skodonstillverkaren Bruno Magli Boutique 2M i Milano 1968.
1980 debuterade Max Mara sin första modevisning i Paris. Året efter designades 101801-kappan. Ull- och kashmirblandningen med dubbelbröst kappa blev en bästsäljare. Max Mara-kollektionen presenterades för första gången under Milan Fashion Week 1983. År 1986 tillverkade Max Mara tretton varumärken och 1989 lanserade företaget sin egen publikation, MM magazine. 2005 dog Achille Maramotti. Hans två söner och dotter fortsatte affären.
Med över 23 varumärken och mer än 2000 butiker i över 105 länder har Max Mara-gruppen blivit ett av de viktigaste internationella modeföretagen. Max Mara-stilen är en förfinad glamour och chic. Stilen är sartorialt traditionella men med en modern modern känsla. En praktisk stil tillhandahålls för den moderna fashionabla kvinnan.
Miljö-Djur-Människor
Efter att ha kommit till insikten att modeindustrin är den näst miljöförstörande industrin i världen påbörjade vi resan att göra Mayla till ett genuint hållbart modemärke. Detta innebar att sätta välfärden av miljön, djur och människor på sin spets i allt vi gör.
Som ett naturligt steg i hållbarhetsresan har Mayla blivit ett 100% veganskt varumärke, officiellt erkänt av PETA, världens största djurrättsorganisation. Certifieringen garanterar att allt producerat av Mayla från 2020 är helt djurvänligt och fritt från animaliska fibrer.
Historia
Mayla grundades i Stockholm av designern Marlene Abraham med visionen att bli ett go-to brand för stylish och medvetna kvinnor. Inspirerad av hennes många resor och unika insikter arbetande som internationell modell för exklusiva modehus i Paris, skapades Mayla med en global och självständig kvinna i åtanke. Oavsett om hon har ett affärsmöte, middagsdejt eller upphämtning av dagisbarn i kalendern, erbjuder Mayla feminina plagg med en edge, som enkelt tar henne igenom alla dagens händelser. Tidlösa plagg är designade och skapta för att bäras och älskas säsong efter säsong.
Milook är ett smart klädkoncept med multifunktionella kläder i kvalité och design för att kunna användas till många olika tillfällen och aktiviteter. Kollektionen har få utvalda modeller som är gjorda i material som:
- Håller för många tvättar – med miljövänligt tvättmedel såklart!
- Håller passformen
- Håller färgen
- Är härligt sköna att bära
Efter nästan en livstid inom modebranschen startade Lilian Arturén Milook 2016. Visonen är att skapa vackra, bekväma och hållbara kläder som kvinnor kan kombinera på en rad olika sätt. Något de lyckas med.
Lilian fascineras av färger, former och smart design som speglar alla deras kläder, de skapar kläder som är tidlösa och håller år efter år. Deras kläder är vackra, har god passform och smickrar den kvinnliga kroppen samtidigt som de är otroligt sköna att bära.
Något som alltid står i fokus vid designarbetet är passformen och känslan av frihet en får när en bär Milook plagg.
Deras miljötänk är oerhört sunt, mindre kollektioner per år med smartare plagg som kan kombineras och längre hållbarhet på grund av hållbara material som linne, polyamid och elastan.
MOLIIN är ett modemärke som syftar till att tillhandahålla kläder till de starka moderna kvinnorna. Vi grundades med målet att skapa ett varumärke som ger en feminin och bohemisk estetik twistad med en rå och cool attityd.
Viktiga drivkrafter för MOLIIN är passionen att skapa flera utskrifter som är noggrant skapade från grunden. Det är därför det är viktigt för varumärket att omsorg och försiktighet tas för varje enskild del av plaggprocessen.
MOLIIN är ett danskt modemärke grundat 2014 av Lotte Moliin som är utbildad designer från den ledande danska designskolan, Designskolen Kolding
"MOLIIN är inte trendbaserad. Det är långsiktigt baserat. Den feminina, bohemiska rock n roll-stilen är något som enligt min mening alltid kommer att se bra ut på kvinnor och aldrig kommer att gå ur mode.”
-Lotte Moliin
Moshi Moshi Mind är en avslappnad, modern livsstilsvärld. Moshi Moshi Mind designar för att låta ditt arbete, liv och passion smälta in i varandra och för att skapa vägar mellan att vara utåtgående och privat.
Vi designar lugnet i kaoset och skapar balans i nuet.
Vi tror på att ha mod att vara mjuk och på femininiteten av att vara stark.
Vi tror att du får det du ger och att vi behöver ta hand om oss själva för att kunna bidra till världen.
Vi tror på att du är din egen styrka och att vi aldrig bara ska leva lite, utan alltid leva till fullo.
Movesgood är till för dig och vår jord med en tro på goda handlingar. Vårt uppdrag är att vara ditt förstahandsval för hållbara basplagg och förse våra kunder med tidlösa kläder och accessoarer av hög kvalitet med en längre livscykel. Vi drivs av vårt syfte och motivation till förändring och medvetenhet om de sociala och miljöfrågorna inom modeindustrin.
Vi skapar medvetet plagg som är mjuka och vackra med hållbara och etiska metoder i centrum. Vi anser oss vara en del av rörelsen som arbetar för att förbättra modebranschen och är stolta över att endast använda miljövänliga material och metoder; hantera vår försörjningskedja noggrant genom vår Lean Production-modell; använda partnerfabriker med bra arbetsförhållanden; och letar kontinuerligt efter sätt att minska vår påverkan på planeten utan att kompromissa med design och kvalitet. Vi har tagit fram Movesgood Manifest nedan som beskriver hur vi gör vår del.
Vi är ett tredje generationen svenskägt familjeföretag och vårt huvudkontor är beläget i Borås. Hjärtat på vårt kontor är sömnadssalen. Här skapar vi våra konfektionerade kollektioner på traditionellt sätt med vår designer, mönsterkonstruktör och sömmerska. Vi har en ovärderlig möjlighet att lägga omsorg i tillskärning och framtaget av passform. Vi tar fram våra plagg i samarbete med våra leverantörer och många av dem har vi långvariga relationer med. Vi väljer i första hand närproducerat i Europa både när det kommer till tyg, plaggens detaljer som knappar samt tillverkning. På så vis kan vi värna om kvaliteten, både när det handlar om våra produkter och de förhållanden under vilka våra plagg tillverkas.
Vi älskar och söker efter det som är äkta, naturligt och tidlöst. Newhouse är sportigt, feminint- och självklart. Vår ambition är att skapa älsklingsplagg som varar länge och blir vackrare med åren. Ur det textila materialet, de väl valda detaljerna och idéen om en klassisk garderob för alla tillfällen skapas Newhouse kollektioner.
Stommen i varumärket är och förblir ikoniska plagg så som trenchcoaten, chinosen och club blazern. De är klassiker som överlever i alla tider och som vi uppdaterar. Vi lånar gärna ifrån mannens garderob, men adderar femininitet i form av färgval, lätta tyger och mönster. Det perfekta Newhouseplagget håller för användning säsong efter säsong och kan kombineras i oändlighet. Vi väljer stil framför snabba trender och kvalitet framför det hastigt förgängliga. Och framför allt är vi väldigt stolta över vårt arv i traditionellt skrädderi och textilt kunnande.
Newhouse historia
Newhouse rötter rör sig tillbaka till slutet av 40-talet då Jarl Häller köper Lenbergs skjortfabrik i Sveriges textila hjärta Borås. Svensk textilindustri står på sin höjd, och i Borås går fabrikerna varma.
1954: Bildades Jarl Häller AB och man utökade sortimentet med byxor, kjolar och klänningar.
1961: Kontor och tillverkning flyttar till Bryggaregatan i Borås och där huvudkontoret fortfarande ligger idag.
1986: Newhouse historia som varumärke tar sin början i Sundbyberg där ägarna av postorderföretaget Stockhause bestämmer sig för att starta ett kvalitetsmärke för dam. Märket heter inledningsvis Newhause, men får snart sin brittiska stavning.
1991: Newhouse öppnar sin första butik på NK Stockholm, och senare samma höst öppnas ytterligare en butik på NK Göteborg.
1992: Newhouse en del av Jarl Häller AB och flyttar från Stockholm till Borås.
Noa Noa grundades 1981 i Danmark av bröderna Lars och Harald Holstein. Märket var ett femininare och mer romantiskt alternativ till den då rådande trendens hårdare och tuffare mode. Namnet Noa Noa betyder 'enkel och harmonisk' på tahitiska och karaktäriserar den feminina, bohemiska och balanserade världen hos Noa Noa.
Deras kollektioner skapas i Danmark på Norra Själland där deras designstudios är belägna i landskapets vackra omgivningar. Tillsammans med deras utvalda leverantörer från hela världen jobbar de mot att leva upp till högsta standard gällande socialt ansvar och är medlemmar i BSCI, the Business Social Compliance Initiative.
Noa Noa är ett internationellt modemärke för kvinnor som är grundat i ett starkt arv av dansk design och med tron att man kan uppnå det mesta i livet med en stark vilja och genom att gå sin egen väg.
Deras kollektioner har en bohemisk inspiration och lägger stor vikt på fin kvalitet, vackra detaljer, egendesignade (handritade) mönster där allt möts i vackra kvinnliga siluetter. Styles gjorda med kärlek för vacker passform och med ett tänk på hållbarheten.
"genom våra kollektioner vill vi att kvinnor ska kunna känna tanken som har lagts på varje plagg och känslan av att vara både välklädd och bekväm, för att kunna uppnå en mer balanserad livsstil"
NORR lanserades 2017 i Århus och finns nu representerat i mer än 200 återförsäljare världen över.
Med ett rent feminint förhållningssätt till design behärskar NORR konsten att skapa starka samtida ready-to-wear kollektioner med känsla för detaljer.
Vårt uppdrag är att skapa dynamiska, konceptdrivna kollektioner där varje pjäs är en kombination av kvalitetsmaterial och unik design.
"Vi är Jade och Ben. Två resenärer med en delad kärlek och respekt för denna planet vi kallar jorden. Två parisare vars önskan att uppleva olika kulturer och friheten att utforska och resa världen över har lett oss hit, till vackra Bali. Det är nu platsen vi kallar hem.
Jades djupa kärlek till djur, hennes "passion för mode" och den bohemiska livsstilen, kombinerat med Benoits respekt för miljön och erfarenhet som projektledare, är en perfekt kombination. De sammanför sina olika erfarenheter och kunskaper för att skapa ett nytt liv.
Konstnären i Jade återspeglas nu i Bens fotografi, medan Benoits oro och hänsyn till den naturliga världen återspeglas i Jades urval av tyger och hennes inställning till hållbart mode.
Välkommen till Poppy Field The Label".
Kläder från Poppy Field kommer inom kort...
RESET är det bästa ytterklädesmärket för att inspirera och möjliggöra Urban Citizens på resande fot.
Erbjuder konsekvent smarta, högkvalitativa urbana ytterkläder som hjälper dig att omfamna de dagliga
elementen. Låter dig röra dig fritt genom din dag.
Det ökända ombytliga holländska vädret och den aktiva livsstilen för Urban Citizen har varit
vår inspiration från dag ett. Detta lämnade inget utrymme för genvägar. Och så började det.
Vi har aldrig överkomplicerat det vi gör. Faktum är att vi alltid har hållit saker och ting ganska enkelt.
Från vår design till vårt uppdrag: Att göra högkvalitativa, smart designade ytterkläder som hjälper dig att
omfamna de dagliga elementen.
Vi började arbeta med bara bra grejer; från Polys och RDS godkända processer till de bästa
leverantörerna. Efter år av finslipning och perfektion av vårt hantverk, tror vi att det är säkert att säga:
Vi bemästrade konsten att urbana ytterkläder.
Gjord för att omfamna elementen.
Verkliga, dagliga element.
Vädret är ett tankesätt.
#goplaces
Som ett av de ledande danska modemärkena tillgodoser SAND Köpenhamn
till världsmedborgaren, som uppskattar en stor känsla av detaljer, de finaste
material, perfekta snitt och modernt premiummode.
Berättelsen om SAND Köpenhamn
Historien om SAND Köpenhamn är inte bara historien om ett av de mest framgångsrika och utbredda danska modemärkena någonsin; det är också historien om verklig kreativitet, en passion för hantverk och ett skarpt öga för vackra produkter
SAND Köpenhamn grundades i Danmark, men djupt förankrat i fin italiensk mode, och gifter sig med det bästa av två traditioner: skandinavisk känsla av design och stil - passion för tyger, tryck i högkvalitativa kvaliteter.
När Søren & Lene Sand grundade SAND Köpenhamn 1981 hade de en vision om att kombinera det bästa av norr och söder för att ge ett modernt utseende i hög kvalitet med bara de finaste tygerna från italienska vävare. Och från början hade de idén att skapa bärbart mode, förankrat i den skandinaviska designtraditionen och förfinade genom känslan av stil som kommer från en djup förståelse av kvalitet.
Kollektionerna idag är alltid på plats, extremt bärbara och lätta att älska och kombinera över årstider och modetrender för ditt eget, personliga uttryck.
”Vi är inte bara ett modeföretag som tillverkar kläder. Det finns många tankar bakom varje kollektion, mycket kreativ energi i varje objekt. Inte bara på grund av känslan av tyger eller föremålens skönhet utan också för att du kan bära allt med lätthet och känna dig bekväm var du än är ", säger Søren.
Scampi grundades 1983 och är ett exklusivt, svenskt badklädesmärke som erbjuder unika och miljömedvetna badkläder och strandkläder för dig med äventyrligt sinne. Vi står för en uppdaterad, tidlös och elegant skandinavisk look med ikoniska ränder och en stil som för tankarna till klassiska badorter världen över. Designad och inspirerad av äventyrare - gjord för att upptäcka nya platser och simma i okända hav.
All design sker i vår egen Stockholmsstudio med unika tryck för varje säsong och tillverkas under rättvisa förhållanden i Europa av återvunna italienska tyger av högsta kvalitet. Scampis mix and match-system gör det möjligt för dig att sätta ihop en unik strandlook som reflekterar din individuella stil och form perfekt.
Vi vill hjälpa till att rädda de platser vi älskar att besöka och därför använder vi tyger gjorda av återvunna material av högsta kvalitet. Tillverkade i Italien av övergivna fisknät som driver runt och förorenar våra hav presterar våra tyger faktiskt bättre än andra och har högsta motståndskraft mot påverkan av sol, klor och solskyddsfaktor, alltid med UPF 50. Bättre för dig, bättre för vår jord.
Scampi revolutionerade badkläder för över 30 år sedan när vi introducerade mix and match konceptet för att du ska kunna hitta din unika stil som reflekterar din person och form perfekt. Idag är vårt mål att göra det igen genom att bli det mest hållbara och rättvisa badmärket på marknaden.
Fläckborttagare för siden. En servett som med ett patenterat medel tar bort de flesta fläckar från sidenprodukter såsom slipsar, flugor och näsdukar. Kommer som 5 individuellt förpackade servetter. Läs Tierooms guide till bästa slipsvård.
Sissel Edelbo grundades 2004 av vännerna Jeanne Sissel Thomsen och Christina Edelbo Petersen
Bakom modemärket Sissel Edelbo, står två kvinnor som sedan 2004 arbetat målmedvetet med att kombinera hållbarhet med prints, dressade silhuetter och en bohemisk livsstil. Sissel Edelbo grundades av vännerna Jeanne Sissel Thomsen och Christina Edelbo Petersen, med visionen att skapa ett modemärke byggt på rena, hållbara värderingar och med en förkärlek för feminina och färgglada tryck.
Sissel Edelbovill hämta de finaste vintagematerialen från Indien, och förvandla dem till garderobsfavoriter för kvinnor som precis som vi vill ha en unik och ansvarsfull stil. Kärnan i Sissel Edelbo är återvinningen av vackra vintage saris som har burits av indiska kvinnor i generationer. De färgglada, återvunna sarierna är noggrant utvalda innan de sedan designas om till snygga stilar med en läcker boho-vibe.
Sissel Edelbo utvecklar årligen fem ready-to-wear kollektioner, en levande kollektion och deras mycket älskade julkollektion.
Kläder från Sissel Edelbo kommer inom kort...
Spara tid
Att steama sina kläder är ett snabbt och smidigt sätt att göra dem både skrynkelfria och fräschare. Det behövs ingen strykbräda, och en steamer blir varm på bara några sekunder. Så snart du lärt dig den enkla tekniken, kan du steama en klänning eller en skjorta på ett par minuter.
Tvätta mindre
Onödigt tvättande är den främsta orsaken till att kläder förlorar både färg och form. Den varma ångan från en steamer får plaggen att se nya ut igen, den minskar oönskade odörer och dödar bakterier. Gör det till en vana att steama dina kläder när du använt dem, och häng tillbaka plaggen i garderoben istället för att lägga dem i tvättkorgen.
Plagget får en längre livslängd
Kläder som inte tvättas för ofta behåller sina färger och håller formen. Ärligt talat, ju mer sällan du tvättar – desto längre håller kläderna. Om du steamar dina favoritplagg håller de sig i nyskick i flera år.
Det som började som en blygsam investering år 1990 har utvecklats till ett av de mest ikoniska märkena inom skor. Från en fabrik i Queens, NY, har Steve Madden revolutionerat skoindustrin och sammanfogat många års erfarenhet med unika och kreativa mönster. Inspirerad av rock and roll och hans New York-rötter är hans vision att ge kvinnor och män på trenden ett utlopp för att uttrycka sin individualitet. Steves medfödda förståelse för trender och oöverträffad viljestyrka har resulterat i miljontals kunder över hela världen och att hans design blivit stor i modevärlden. Han har utökat varumärket Steve Madden till en riktig livsstil och destination för skor, handväskor och accessoarer, som säljs i över 80 länder över hela världen. Det handlar om äkthet.
Det handlar omfamna individualitet. It's Steve Madden.
I The Organic Company jobbar vi med ekologisk bomull när det gäller!
Vi gör noggrann design eftersom vi tror på det-mindre-men-bättre-sättet-att-leva.
Ärlighet, transparens och en ambitiös önskan att göra skillnad är en stensäker grund för företaget, som grundades av entreprenören Joy Vasiljev 2007.
Sedan dess har företaget utvecklat en stor kollektion av ekologiska textilier för hemmet, som inkluderar textilier för badet, köket, resor och meditation. Produkterna är designade av The Organic Company och, från tid till annan, samdesignade med utvalda danska designers.
Alla produkter är gjorda av ekologisk bomull och certifierade med den internationella ekologiska standarden GOTS (Global Organic Textile Standard). Denna standard fokuserar på 2 huvudområden; miljö och socialt ansvar, och garanterar att alla tyger är fria från gifter och tungmetaller, och att internationella arbetstagares rättigheter respekteras.
Twist & Tango startade 1995 i Göteborg baserat på visionen att skapa ett varumärke för kvinnor med en enkel och tidlös inställning till modernt mode. Den signifikanta stilen för varumärket är den skandinaviska minimalismen och enkla mönster blandade med spännande tryck representerade genom de karakteristiska kärnvärdena:
FUN, SIMPLE, PERSONAL & FEMININE.
Twist & Tango har länge arbetat med hållbarhet, vilket resulterade i Sustainable Collection som lanserades 2015. Idag arbetar varumärket med återvunnen polyester, ekologisk bomull och tencel från hållbara odlingar. Twist & Tango är även måna om hur verksamheten, leverantörer och andra affärspartners påverkar människor och dess omgivande. Att ta ett socialt och miljömässigt ansvar är en väsentlig skyldighet för en fortsatt lönsamhet och tillväxt, liksom att arbeta för en mer hållbar modebransch genom att agera i enlighet därmed.
En outfit utan tillbehör är Unmade.
På Unmade tror de att accessoarer inte bara är något du lägger till din look.
Vi tror att de gör utseendet!
Unmade Copenhagen är ett ungt danskt varumärke som etablerades i Köpenhamn våren 2016 genom en önskan att skapa accessoarer som inspirerar och kompletterar kvinnor. De har en egen designstudio där alla tryck och konstverk är gjorda exklusivt för Unmade Women. De tar modern design och gör den till deras egen genom att ompröva sättet att använda ett tyg eller lägga till små detaljer som gör det unikt.
Unmade-looken kännetecknas av kontrasterna mellan det feminina och maskulina, vintage, nya och sportiga stilar, blandat med kraftfulla signaturtryck och unika tyger. Deras kollektioner representerar ett stort urval av halsdukar, väskor - både textil och läder, skor, strumpor, handskar, mössor, kimonos, kjolar och klänningar, med omsorg.
Allt samtidigt som du fokuserar på att göra det överkomligt för dig!
Alla deras stilar är gjorda med stor passion för feminin och djärv design, en stark inbäddad skandinavisk estetik och ett insisterande på absolut perfektion, de skapar äkta design för att komplettera skönheten hos originalkvinnor.
Wolford grundades av Reinhold Wolff och Walter Palmers som startade varumärket 1950 i Bregens, Österrike. Detta var tiden då nylonet uppfanns. Det unga företaget lanserade 1954 de första nylontrumporna utan söm och blev kända som pionjärer för tillverkning av damstrumpor.
Wolford är marknadsledande när det kommer till strumpbyxor, underkläder och tillbehör.
Som en global aktör engagerade sig Wolford för innovation, modernitet och elegans, ett lugnt uttalande som förkroppsligar företagets värdefulla besittning: en unik kombination av kreativ design och teknisk kunskap. Genom holistisk förståelse av skiktet närmast huden ska Wolford bäras varje dag, vid varje tillfälle, av varje kvinna.