• Ny hemsida under uppbyggnad ♥    Säker betalning via Klarna

0

 

Våra varumärken

Hos Kardborren hittar du väl valda skandinaviska, danska samt ett och annan internationell designers.
Vi väljer varumärken som har en hållbar produktion med hög kvalité.

Ulrika & Gunilla träffades på gymnasiet i Trollhättan och det är vi som är grundare till 8 Design Cashmere. Vi har båda en inre drivkraft av att det är kul att göra affärer, där kärnan är goda relationer till varandra, leverantörerna och kunderna.

 

Drömmen om att starta något eget har varit levande genom åren och när Ulrika med familj bodde i Asien under 5 år växte sig drömmen starkare. De goda relationerna som skapades i Asien möjliggjorde att steget blev enklare. Våra gemensamma erfarenheter ihop med längtan efter förändring gjorde att vi tryckte på startknappen – så växte 8 Design Cashmere fram.

 

Trött på slit och släng gjorde att det hållbara alternativet blev självklart och då var kashmir det naturliga valet. Vi är oerhört noga med vilka som får leverera till oss, möjligheterna med detta material är oändliga det är bara vår fantasi som sätter gränser. Vår kärlek för kashmir, vårt engagemang och att vi hela tiden går vår egna väg har skapat vårt varumärke 8 Design Cashmere som vi är oerhört stolta över.

Ahlvar Gallery är ett svenskt varumärke som grundades 2013 av Frida Ahlvarsson, en designer som följde sin dröm om att skapa tidlösa och vackra kläder, främst blusar av det exklusiva materialet siden.

Deras kläder tillverkas i Kinas mest kända sidenfabrik. För att kunna göra kläder med hög kvalitet och oklanderlig finish tror de på vikten av kunskap och erfarenhet och arbetar därför med de mest professionella arbetarna i branschen. De är stolta över att deras kläder tillverkas i en fabrik med endast välbetalda arbetare som har lång erfarenhet från sidenproduktion.


Underbara kläder som håller en livstid om du tar hand om dom.

Alla skor tillverkas i Europa, i italienskt läder av högsta kvalitet och främst av spanska skomakare som producerat skor för dem i 25 år.

Dessa skor är för bra för att missa, alla borde åtminstone ha ett par hemma. De är både snygga och superbekväma.

Billi Bi startade sin resa redan år 1936 när Søren och Evelyn Friis startade sina karriärer genom att göra barnskor i ett gammalt stall i Köpenhamn, Fransi A/S De expanderade efter några år och började designa och göra damskor. När paret startade på 1930-talet så var det brist på de klassiska lädermaterialen, detta hindrade inte det kreativa och hårt arbetande paret som använde olika typer av fiskskinn i stället. Idag kan dessa klassiska gamla designerna ses på utställningar på Brede Museum.

Historien fortsätter med Carl Friis, son till paret som visade intresse för skor som ung. Han tog sig sedan till Italien för att läsa på Arsutoria och arbetade sedan 6 månader i en italiensk skofabrik.

Carsten Friis barnbarn till grundarna började som liten att göra blommor som tillbehör till skor, han gjorde dessa genom att värma läder på kaminen för det rätta skrynkliga utseendet.
1993 startades Billi Bi som ett undermärke för Fransi Company och som nu med sina moderna, kantiga, vackra, stilrena och väldigt bekväma skor är deras huvudmärke.

Att tillverka en kavaj kräver såväl tid och kunskap som noggrannhet och känsla. Därför syr vi stor del av vår produktion i egen fabrik där vi kombinerar det bästa av två världar - handens flexibilitet och taktila precision med den moderna symaskinens styrka och exakthet.

EXKLUSIVT HANTVERK OCH UTTRYCK
Inget limmas eller klistras. Allt sys. Tillsammans med ett fåtal andra exklusiva aktörer håller vi fast vid skräddarens oöverträffade hantverk.

Att använda lim och pressa samman en kavajs delar är en konsekvens av massproduktionens krav. Vad som vinns i tid förloras dock i kvalitet, tygets hållning och passform. När man limmar kan man inte justera kavajens olika delar och lager, vilket påverkar såväl bröst- och axelpartiernas passform som slagens och axelvaddarnas uttryck. Den sydda trådens följsamhet skapar en passform som håller. Så klistret låter vi stanna i skrivbordslådan, i produktionen använder vi tråd. Det blir bättre så.

Många skulle nog hålla med om att ett välskräddat axelparti skiljer kvalitet från kvantitet, skräddat från massproducerat. För oss är det viktigast att kläderna sitter och känns som om de vore skräddarsydda. Och det är de ju. Vi kallar det Sartorial Elegance.

CAVALIERE FEMME - TIDLÖS ELEGANS
Cavaliere Femme är vår damkollektion framtagen för den moderna affärskvinnan, som uppskattar kvalitet i tillverkning och tygval. Vårt mål är att klä affärskvinnor som uppskattar högsta kvalitet i konfektion och materialval. 

Välj mellan kavaj i tre olika passformer, mixa och matcha med blusar, kjolar och byxor, med ett storleksintervall från storlek 34-48. De noga utvalda tygerna ger möjlighet att matcha med klassikerna från herrkollektionen. 

Hos oss finns inga tillfälliga trender och omoderna detaljer - vi skapar våra kostymer, kavajer, byxor och blusar som gör din garderob fulländad. Och alltid med perfekt passform.

Idén bakom Corlin Eyewear startade 2017 i ett litet studenthem i Kalmar. Det var två unga studenter med en vision att utforma prisvärda solglasögon. Men under resan med att designa solglasögon förändrades visionen för Corlin Eyewear snabbt. Idag är målet att kombinera mode och hållbarhet till ett överkomligt pris.

Ambitionen bakom Corlin Eyewear har alltid varit att skapa snygga, stilrena och hållbara solglasögon utan att behöva kompromissa med kvalité eller design. Redan idag har Corlin Eyewear tagit stora steg för att skapa en hållbar produkt men även ett hållbart företag.

Coster Copenhagen grundades 2012 av designer Pia Coster, som har mer än 20 års erfarenhet inom modebranschen. Idag driver Pia och hennes man, Chris Coster, Coster Copenhagen med hemvist i ett vackert gammalt hus norr om Köpenhamn. Här har de byggt en charmig och kreativ miljö med en rå röra av den nordiska naturens egna element - trä, läder, sten och det blå havet. De rena, organiska linjerna och de ljusa färgerna i den nordiska stilen återspeglas också i Coster Köpenhamns mönster för kvalitetsmedvetna kvinnor.
 

Custommade grundades i Köpenhamn 2002 av Christian Dam. Inspirerad av en dröm om att skapa skräddarsydda och vackra kläder för den oberoende kvinnan. Custommade erbjuder en rad urbana saker som tilltalar en modernt och kosmopolitisk kvinna som längtar efter enkel förfining. Custommade drivs kreativt av grundare och creative director, Christian Dam och huvuddesigner, Anne Rasmussen. Med fokus på tidlösa mönster med modern kant och energi speciellt med fokus på tyger med en fantastisk känsla skapar Custommade prisvärd lyx. Med sin starka varumärkesidentitet understryker den den sofistikerade designen perfekt på ett lekfullt och charmigt sätt. Poetisk, drömmande och modig nog för att klä upp sig för en snabb resa till Paris.
 

När House of Dagmar grundades 2005 hade vi en önskan att etablera en långvarig verksamhet baserad på en högkvalitativ strategi i allt vi gör. Hög kvalitet bidrar till en längre livslängd för kläder, vilket i slutändan är bättre för miljön. Vi behöver inte förstöra jordens resurser onödigt. Under åren har vi lärt oss mycket om vilka fibrer och produktionsmetoder som är bättre för jorden, och vi lär oss fortfarande varje dag. Idag, eftersom begreppet ”hållbarhet” är allmänt känt och tydligt definierat, måste vi kollektivt bli mer engagerade och tillsammans göra bättre val.

Att välja material och mönster som är långvariga men ändå vänliga mot jorden, människor och djur är centrala för vår verksamhet och varumärke. För oss är detta inte bara en trend utan en viktig resa. Det är en viktig del av vem vi är och vad vi gör, det är en del av Dagmar-DNA. 

Med inrättandet av House of Dagmar förkunnade vi våra tre hållbarhetspelare; hög kvalitet i våra tyger, hög kvalitet i våra produktionsprocesser och hög kvalitet i våra mönster. Vi beslutade att skapa hållbara och samtida mönster som skulle pågå i många år. Under åren har vi tilldelats en rad priser, bl a svenska Elle som “Årets nya designer och Årets designer”, Guldknappen och Fresh Faces i NY. 2020 kommer 90% av våra samlingar vara hållbara och ett bra val

Skaparen bakom DAY Birger et Mikkelsen är Keld Mikkelsen, vars grundläggande vision var att skapa en chic silhuett och kombinera den med etniska detaljer med inspiration från hans resor världen över. Sedan varumärkets start 1997 har det primära syftet varit att skapa ett mångsidigt mode som eftersträvar att uppfylla behoven hos den moderna kvinnan och visa upp den nutida estetiken i vardagen. Svaret ligger i varumärkets tidlösa och mångsidiga design. Genom en fusion av när och fjärran samt lokalt och globalt förkroppsligar DAY Birger et Mikkelsen en sofistikerad stil tillsammans med ett exceptionellt hantverk, en bred palett av färger och essentiella detaljer. DAYs strävan efter att skapa användbart, enkelt och elegant mode för den moderna kvinnan är kompromisslös och förenar med enkelhet kontrasterna mellan konst och hantverk, det klassiska med det nutida samt det inhemska med det exotiska.
 

DIM är ett ikoniskt Franskt varumärke som har tillverkat strumpbyxor sedan 50-talet. DIM var en av de första att tillverka strumpbyxor utan söm och var märket som uppfann stay up:en. DIM’s strumpbyxor är tillverkade i Frankrike i egna fabriker vilket borgar för högsta kvalitet. Med sin enorma kunskap om passform och material har DIM lyckats producera strumpor som överträffar den mest kräsna kund. DIM är det perfekta valet både i din vardag och till fest.DIM står för elegans, flärd och komfort både till fest och vardag.
 

Svenska Flattered grundades i Stockholm av fyra vänner med samma vision - att skapa den första riktigt stilfulla inneskon för kvinnor. Idag är Flattered ett fullskaligt skovarumärke med ett brett sortiment av både inneskor och utomhusskor. Alla skor är handgjorda i Spanien.
 

Trots namnet är det här ett märke som designar moderna kläder för trendkänsliga kvinnor. Varumärket har funnits i över ett decennium och tillverkar vad de själva kallar för ”casual feminine wear”. Detta kan kort översättas som lediga fritidskläder med en hög trendfaktor. Gustav är ett danskt klädmärke som på bara några år har lyckats imponera internationellt. Designen är mycket skandinavisk men man leker gärna med både material och form för att skapa något alldeles unikt. Magin finns att hitta i detaljerna. Här finner du bland annat specialdesignade knappar, läckert broderade ärmar och läckra inslag av skinn, pärlemor och metall. Gillar du annorlunda prints och iögonfallande mönster har Gustav säkert en framtida favorit som ivrigt väntar på att bli upptäckt. Ända sen företaget grundades 2009 har man strävat efter att skapa ett sofistikerat mode som hänger med i trenderna. 

Gustav är ett danskt klädmärke som på bara några år har lyckats imponera internationellt. Designen är mycket skandinavisk men man leker gärna med både material och form för att skapa något alldeles unikt. Magin finns att hitta i detaljerna. Här finner du bland annat specialdesignade knappar, läckert broderade ärmar och läckra inslag av skinn, pärlemor och metall. Gillar du annorlunda prints och iögonfallande mönster har Gustav säkert en framtida favorit som ivrigt väntar på att bli upptäckt. Ända sen företaget grundades 2009 har man strävat efter att skapa ett sofistikerat mode som hänger med i trenderna.

För kvinnor som vågar synas, var de än befinner sig!

Det svenska ytterklädesmärket HOLLIES Stockholm erbjuder ett brett utbud av kvalitativa och fashionabla dun-, läder- och lätta jackor samt lyxiga ullrockar och accessoarer för både kvinnor och män. Hollies grundades i Danmark 1962 av Aaron Hollander. Företaget fick namnet Hollander, då ett chartrat företag som handlade med läder runt om i världen, men 1971 fick företaget namnet Hollies igen. Sedan början av 70-talet har Hollies expanderat på marknaden och fått en respekterad professionell kunskap i alla aspekter avseende start-till-produktion. Idag är Hollies ett svenskt familjeägt företag baserat i Stockholm med generationer av erfarenhet av läder och dun.

Med en känsla av detaljer och god kvalitet har Hollies skapat jackor och accessoarer sedan starten. Idag är Hollies ett svenskt varumärke, känt och specialiserat för sina skinn- och dunjackor, naturligtvis ansvarsfullt producerade. På varje plats har hela världen Hollies egen kontrollpersonal som kontrollerar att kvaliteten uppfyller de höga standarderna som Hollies har. Hollies är ett märke för kvinnor och män som vill ha bra och långvariga produkter. Hollies varumärke står för hög kvalitet och uppmärksamhet på detaljer, designad av svenska designers. 

 
Produktion
 
Lädret som Hollies använder är en biprodukt från köttproduktionen. Djuren är således inte uppfödda för att producera kläder. Vi arbetar inte alls med läder som kommer från vilda djur jagade på pälsens skull. Vi arbetar endast med leverantörer och kunder som delar en grundläggande uppfattning som bygger på både kvalitetstänkande och etiska positioner. Således producerar vi inte där barnarbetare används. På samma sätt kontrollerar vi noggrant att inga förbjudna kemikalier finns i våra produkter.

Ida Sjöstedt är ett svenskt varumärke känt för den drömska estetiken som skapats av grundaren och creative director Ida Sjöstedt. Hennes design är en lek med kvinnliga stereotyper då hon alltid fascinerats och inspirerats av den komplexa kvinnorollen -alla från sagoprinsessor till punkiga rebelltjejer och tuffa karriärkvinnor får plats i hennes kreativa universum.

Ida Sjöstedt har en bakgrund i klassiskt skrädderi och en examen i modedesign från Londons University of Westminster. 2001 grundade hon varumärket Ida Sjöstedt, och hon har sedan dess varit en föregångare på den svenska modescenen inom fest- gala och brudmode, då hon sedan start injicerat en stor portion glamour i ett land mest känt för sin minimalism. 2016 erhöll Ida Sjöstedt tidningen Elle’s prestigefyllda pris som årets designer och 2017 Habit galans modepris.

Det schweiziska sko-varumärket Inuikii, grundades 2012. Det lilla familjeföretaget hade ambition att skapa ett nytt varumärke med hög modegrad - för kalla, bistra förhållanden med inspiration från den grönländska vintern.
Namnet Inuikii kommer från inuiternas språk och kan översättas till "kylans charm".

2016 blev Peter Forsberg och Nicole Nordin en del av familjen. Det numera svensk-schweiziska företaget har som mål att förvandla vintern till något alldeles speciellt för Inuikii-bärarna.

Numera utkommer även en sommarkollektion med färgglada slippers, virkade tofflor och trendiga sandaler. Samtliga skor är skapade i premium-material och i stil som passar lika bra hemma som i stan eller på stranden.

Varumärket designar och tillverkar skor i tre olika kategorier - boots, sneakers och slippers. Original-sneakern med platt, rejäl sula, sydd i premium shearling, lammskinn och mocka är numera ett tidlöst mode-måste på vintern.

Samtliga skor tillverkas för hand i Italien eller Portugal, helt utan industriella maskiner. Varje sko är unik och fulladdad med genuin kunskap och hantverkstradition. Allt material kommer från Europa och varje steg i produktionen fokuserar på att minimera svinn av läder och lammskinn - allt överflödigt material återvinns eller återbrukas.

Lois grundades i Spanien 1962 och var det första europeiska varumärket för modejeans som erövrade världen. Att hitta den perfekta balansen mellan komfort och stil revolutionerade kvinnors jeans för alltid. Lois jeans var en av favoriterna bland 70-talets jeansfantaster och vi är säkra på att vi också kommer att vara din favorit. Att hitta och förbättra passformer kommer vi aldrig att tröttna på. Lois designas i denim-huvudstaden Amsterdam, men precis som i varumärkets början är de gjorda av den äldsta skräddarfamiljen i Spanien.

Det finns kärlek i dessa jeans, dela kärleken med Lois.
 

Margit Brandt var en välkänd designer under 70-talet.
Hon samarbetade då med stora modedesigners i Paris och N.Y. - platserna för alla modeälskare.
Tillsammans med sin man, Erik Brandt, utmanade de tankesätten för mode med sitt revolutionerande och exklusiva sätt att tänka damkläder.
Några av stilarna i Margit Brandts nya kollektioner återspeglas från de gamla skisserna från 70-talet. Gamla mönster föds på nytt med nya vändningar och andan i Margit Brandts fantastiska mönster lever vidare i de nya kollektionerna.
Margit Brandt återlanserades officiellt augusti 2016 i Herning, Danmark.

Max Mara grundades av Achille Maramotti 1951. Achille Maramotti föddes i en familj som brinner för haute couture. Hans mormor, Marina Rinaldi, drev ett lyxigt modeshus i slutet av 1800-talet och hans mamma, Giulia Fontanesi, lärde att sy och publicerade böcker tillägnad 'teorin om skärning'. Fontanesi lanserade Maramotti Cutting and Dressmaking School och gav hennes son möjlighet att träna där. Även om Maramotti hade en fascination av klädtillverkning bestämde han sig för att studera lag på universitetet. Men när han tog examen, återvände Marmotti till sin ursprungliga passion - haute couture.

Maramotti hade önskan att producera tillverkade kvinnokläder av hög kvalitet då. Italien tillverkade bara handgjorda kläder. Denna ambition ledde till att Maramotti startade sin verksamhet, Confezioni Maramotti 1951. Den första kollektionen innehöll en kamelrock och geraniumröd kostym, de rena snitten och franskinspirerade mönstren startade etikettens distinkta stilestetik. År 1954 hade företaget över 200 anställda. Efter att ha behövt en större lokal för att tillgodose husets växande framgång flyttade verksamheten och tog på sig namnet Max Mara Industria Italiana Confezioni.

Den första framgången uppmuntrade Maramotti att marknadsföra sina produkter ytterligare. 1955 presenterade han sin höst- / vinterkollektion i Corina D’Ampezzo, hans första banningsutställning. Samma år visades Maramottis produkter i fönstren i den prestigefyllda butiken Al Duca d’Aosta i Venedig. 1958 började Maramotti annonsera varumärket med sin första affisch designad av Erberto Carboni.

I början av sextiotalet var företagets framgång tydlig och det fortsatte att växa. Tidningen Arianni visade 40 Max Mara-modeller 1960 och gav läsarna möjlighet att rösta för sin favoritmodell. Året efter hade etiketten en kollektion i plusstorlek, May Fair-linjen. Jacques Delehaye och Luciano Soprani började samarbeta om Max Mara-kollektionen 1967 och 1968. Företaget lanserade tillsammans med skodonstillverkaren Bruno Magli Boutique 2M i Milano 1968.

1980 debuterade Max Mara sin första modevisning i Paris. Året efter designades 101801-kappan. Ull- och kashmirblandningen med dubbelbröst kappa blev en bästsäljare. Max Mara-kollektionen presenterades för första gången under Milan Fashion Week 1983. År 1986 tillverkade Max Mara tretton varumärken och 1989 lanserade företaget sin egen publikation, MM magazine. 2005 dog Achille Maramotti. Hans två söner och dotter fortsatte affären.
 
Med över 23 varumärken och mer än 2000 butiker i över 105 länder har Max Mara-gruppen blivit ett av de viktigaste internationella modeföretagen. Max Mara-stilen är en förfinad glamour och chic. Stilen är sartorialt traditionella men med en modern modern känsla. En praktisk stil tillhandahålls för den moderna fashionabla kvinnan.

Miljö-Djur-Människor

Efter att ha kommit till insikten att modeindustrin är den näst miljöförstörande industrin i världen påbörjade vi resan att göra Mayla till ett genuint hållbart modemärke. Detta innebar att sätta välfärden av miljön, djur och människor på sin spets i allt vi gör.
Som ett naturligt steg i hållbarhetsresan har Mayla blivit ett 100% veganskt varumärke, officiellt erkänt av PETA, världens största djurrättsorganisation. Certifieringen garanterar att allt producerat av Mayla från 2020 är helt djurvänligt och fritt från animaliska fibrer. 
 
Historia

Mayla grundades i Stockholm av designern Marlene Abraham med visionen att bli ett go-to brand för stylish och medvetna kvinnor. Inspirerad av hennes många resor och unika insikter arbetande som internationell modell för exklusiva modehus i Paris, skapades Mayla med en global och självständig kvinna i åtanke. Oavsett om hon har ett affärsmöte, middagsdejt eller upphämtning av dagisbarn i kalendern, erbjuder Mayla feminina plagg med en edge, som enkelt tar henne igenom alla dagens händelser. Tidlösa plagg är designade och skapta för att bäras och älskas säsong efter säsong. 

Milook är ett smart klädkoncept med multifunktionella kläder i kvalité och design för att kunna användas till många olika tillfällen och aktiviteter. Kollektionen har få utvalda modeller som är gjorda i material som:
- Håller för många tvättar – med miljövänligt tvättmedel såklart!
- Håller passformen
- Håller färgen
- Är härligt sköna att bära

Efter nästan en livstid inom modebranschen startade Lilian Arturén Milook 2016. Visonen är att skapa vackra, bekväma och hållbara kläder som kvinnor kan kombinera på en rad olika sätt. Något de lyckas med. 

Lilian fascineras av färger, former och smart design som speglar alla deras kläder, de skapar kläder som är tidlösa och håller år efter år. Deras kläder är vackra, har god passform och smickrar den kvinnliga kroppen samtidigt som de är otroligt sköna att bära.

Något som alltid står i fokus vid designarbetet är passformen och känslan av frihet en får när en bär Milook plagg.

Deras miljötänk är oerhört sunt, mindre kollektioner per år med smartare plagg som kan kombineras och längre hållbarhet på grund av hållbara material som linne, polyamid och elastan.

Vi är här för att få dig att känna dig som hemma. Piffa upp ditt hem med våra handgjorda produkter.
Vi är en nystartat familjeföretag som fokuserar på inredningsdekor i form av olika fat och glasunderlägg samt handgjorda ljus av soja & rapsvax. Alla våra produkter är gjorda för hand i vår lilla fabrik. 

MLB i vårt namn står för Marlene & Lovisa Bergström, mor och dotter. Det är vi som startat detta företag. Lovisa studerar till förskollärare och Marlene arbetar med förvaltning, så detta företag är en sidosyssla som vi hoppas kan bli något större då vi både tycker det är väldigt kul att skapa och att se utveckling ske.

Vi arbetar med materialet Jesmonite som är ett eko-vänligt vattenbaserat material. 

Moshi Moshi Mind är en avslappnad, modern livsstilsvärld. Moshi Moshi Mind designar för att låta ditt arbete, liv och passion smälta in i varandra och för att skapa vägar mellan att vara utåtgående och privat.

Vi designar lugnet i kaoset och skapar balans i nuet. 


Vi tror på att ha mod att vara mjuk och på femininiteten av att vara stark. 


Vi tror att du får det du ger och att vi behöver ta hand om oss själva för att kunna bidra till världen. 


Vi tror på att du är din egen styrka och att vi aldrig bara ska leva lite, utan alltid leva till fullo.

Movesgood är till för dig och vår jord med en tro på goda handlingar. Vårt uppdrag är att vara ditt förstahandsval för hållbara basplagg och förse våra kunder med tidlösa kläder och accessoarer av hög kvalitet med en längre livscykel. Vi drivs av vårt syfte och motivation till förändring och medvetenhet om de sociala och miljöfrågorna inom modeindustrin.

 

Vi skapar medvetet plagg som är mjuka och vackra med hållbara och etiska metoder i centrum. Vi anser oss vara en del av rörelsen som arbetar för att förbättra modebranschen och är stolta över att endast använda miljövänliga material och metoder; hantera vår försörjningskedja noggrant genom vår Lean Production-modell; använda partnerfabriker med bra arbetsförhållanden; och letar kontinuerligt efter sätt att minska vår påverkan på planeten utan att kompromissa med design och kvalitet. Vi har tagit fram Movesgood Manifest nedan som beskriver hur vi gör vår del.

Vi är ett tredje generationen svenskägt familjeföretag och vårt huvudkontor är beläget i Borås. Hjärtat på vårt kontor är sömnadssalen. Här skapar vi våra konfektionerade kollektioner på traditionellt sätt med vår designer, mönsterkonstruktör och sömmerska. Vi har en ovärderlig möjlighet att lägga omsorg i tillskärning och framtaget av passform. Vi tar fram våra plagg i samarbete med våra leverantörer och många av dem har vi långvariga relationer med. Vi väljer i första hand närproducerat i Europa både när det kommer till tyg, plaggens detaljer som knappar samt tillverkning. På så vis kan vi värna om kvaliteten, både när det handlar om våra produkter och de förhållanden under vilka våra plagg tillverkas.

Vi älskar och söker efter det som är äkta, naturligt och tidlöst. Newhouse är sportigt, feminint- och självklart. Vår ambition är att skapa älsklingsplagg som varar länge och blir vackrare med åren. Ur det textila materialet, de väl valda detaljerna och idéen om en klassisk garderob för alla tillfällen skapas Newhouse kollektioner.

Stommen i varumärket är och förblir ikoniska plagg så som trenchcoaten, chinosen och club blazern. De är klassiker som överlever i alla tider och som vi uppdaterar. Vi lånar gärna ifrån mannens garderob, men adderar femininitet i form av färgval, lätta tyger och mönster. Det perfekta Newhouseplagget håller för användning säsong efter säsong och kan kombineras i oändlighet. Vi väljer stil framför snabba trender och kvalitet framför det hastigt förgängliga. Och framför allt är vi väldigt stolta över vårt arv i traditionellt skrädderi och textilt kunnande. 
Newhouse historia
Newhouse rötter rör sig tillbaka till slutet av 40-talet då Jarl Häller köper Lenbergs skjortfabrik i Sveriges textila hjärta Borås. Svensk textilindustri står på sin höjd, och i Borås går fabrikerna varma.

1954: Bildades Jarl Häller AB och man utökade sortimentet med byxor, kjolar och klänningar.
1961: Kontor och tillverkning flyttar till Bryggaregatan i Borås och där huvudkontoret fortfarande ligger idag.
1986: Newhouse historia som varumärke tar sin början i Sundbyberg där ägarna av postorderföretaget Stockhause bestämmer sig för att starta ett kvalitetsmärke för dam. Märket heter inledningsvis Newhause, men får snart sin brittiska stavning.
1991: Newhouse öppnar sin första butik på NK Stockholm, och senare samma höst öppnas ytterligare en butik på NK Göteborg.
1992: Newhouse en del av Jarl Häller AB och flyttar från Stockholm till Borås.

Noa Noa grundades 1981 i Danmark av bröderna Lars och Harald Holstein. Märket var ett femininare och mer romantiskt alternativ till den då rådande trendens hårdare och tuffare mode. Namnet Noa Noa betyder 'enkel och harmonisk' på tahitiska och karaktäriserar den feminina, bohemiska och balanserade världen hos Noa Noa.

Deras kollektioner skapas i Danmark på Norra Själland där deras designstudios är belägna i landskapets vackra omgivningar. Tillsammans med deras utvalda leverantörer från hela världen jobbar de mot att leva upp till högsta standard gällande socialt ansvar och är medlemmar i BSCI, the Business Social Compliance Initiative.

Noa Noa är ett internationellt modemärke för kvinnor som är grundat i ett starkt arv av dansk design och med tron att man kan uppnå det mesta i livet med en stark vilja och genom att gå sin egen väg.

Deras kollektioner har en bohemisk inspiration och lägger stor vikt på fin kvalitet, vackra detaljer, egendesignade (handritade) mönster där allt möts i vackra kvinnliga siluetter. Styles gjorda med kärlek för vacker passform och med ett tänk på hållbarheten. 

"genom våra kollektioner vill vi att kvinnor ska kunna känna tanken som har lagts på varje plagg och känslan av att vara både välklädd och bekväm, för att kunna uppnå en mer balanserad livsstil"

Som ett av de ledande danska modemärkena tillgodoser SAND Köpenhamn
till världsmedborgaren, som uppskattar en stor känsla av detaljer, de finaste
material, perfekta snitt och modernt premiummode.
 
Berättelsen om SAND Köpenhamn

Historien om SAND Köpenhamn är inte bara historien om ett av de mest framgångsrika och utbredda danska modemärkena någonsin; det är också historien om verklig kreativitet, en passion för hantverk och ett skarpt öga för vackra produkter
SAND Köpenhamn grundades i Danmark, men djupt förankrat i fin italiensk mode, och gifter sig med det bästa av två traditioner: skandinavisk känsla av design och stil - passion för tyger, tryck i högkvalitativa kvaliteter.
 
När Søren & Lene Sand grundade SAND Köpenhamn 1981 hade de en vision om att kombinera det bästa av norr och söder för att ge ett modernt utseende i hög kvalitet med bara de finaste tygerna från italienska vävare. Och från början hade de idén att skapa bärbart mode, förankrat i den skandinaviska designtraditionen och förfinade genom känslan av stil som kommer från en djup förståelse av kvalitet.
Kollektionerna idag är alltid på plats, extremt bärbara och lätta att älska och kombinera över årstider och modetrender för ditt eget, personliga uttryck.
 ”Vi är inte bara ett modeföretag som tillverkar kläder. Det finns många tankar bakom varje kollektion, mycket kreativ energi i varje objekt. Inte bara på grund av känslan av tyger eller föremålens skönhet utan också för att du kan bära allt med lätthet och känna dig bekväm var du än är ", säger Søren.

Scampi grundades 1983 och är ett exklusivt, svenskt badklädesmärke som erbjuder unika och miljömedvetna badkläder och strandkläder för dig med äventyrligt sinne. Vi står för en uppdaterad, tidlös och elegant skandinavisk look med ikoniska ränder och en stil som för tankarna till klassiska badorter världen över. Designad och inspirerad av äventyrare - gjord för att upptäcka nya platser och simma i okända hav.

All design sker i vår egen Stockholmsstudio med unika tryck för varje säsong och tillverkas under rättvisa förhållanden i Europa av återvunna italienska tyger av högsta kvalitet. Scampis mix and match-system gör det möjligt för dig att sätta ihop en unik strandlook som reflekterar din individuella stil och form perfekt.

Vi vill hjälpa till att rädda de platser vi älskar att besöka och därför använder vi tyger gjorda av återvunna material av högsta kvalitet. Tillverkade i Italien av övergivna fisknät som driver runt och förorenar våra hav presterar våra tyger faktiskt bättre än andra och har högsta motståndskraft mot påverkan av sol, klor och solskyddsfaktor, alltid med UPF 50. Bättre för dig, bättre för vår jord.

Scampi revolutionerade badkläder för över 30 år sedan när vi introducerade mix and match konceptet för att du ska kunna hitta din unika stil som reflekterar din person och form perfekt. Idag är vårt mål att göra det igen genom att bli det mest hållbara och rättvisa badmärket på marknaden.

Fläckborttagare för siden. En servett som med ett patenterat medel tar bort de flesta fläckar från sidenprodukter såsom slipsar, flugor och näsdukar. Kommer som 5 individuellt förpackade servetter. Läs Tierooms guide till bästa slipsvård.
 

Spara tid
Att steama sina kläder är ett snabbt och smidigt sätt att göra dem både skrynkelfria och fräschare. Det behövs ingen strykbräda, och en steamer blir varm på bara några sekunder. Så snart du lärt dig den enkla tekniken, kan du steama en klänning eller en skjorta på ett par minuter.


Tvätta mindre
Onödigt tvättande är den främsta orsaken till att kläder förlorar både färg och form. Den varma ångan från en steamer får plaggen att se nya ut igen, den minskar oönskade odörer och dödar bakterier. Gör det till en vana att steama dina kläder när du använt dem, och häng tillbaka plaggen i garderoben istället för att lägga dem i tvättkorgen.

Plagget får en längre livslängd 
Kläder som inte tvättas för ofta behåller sina färger och håller formen. Ärligt talat, ju mer sällan du tvättar – desto längre håller kläderna. Om du steamar dina favoritplagg håller de sig i nyskick i flera år.

Det som började som en blygsam investering år 1990 har utvecklats till ett av de mest ikoniska märkena inom skor. Från en fabrik i Queens, NY, har Steve Madden revolutionerat skoindustrin och sammanfogat många års erfarenhet med unika och kreativa mönster. Inspirerad av rock and roll och hans New York-rötter är hans vision att ge kvinnor och män på trenden ett utlopp för att uttrycka sin individualitet. Steves medfödda förståelse för trender och oöverträffad viljestyrka har resulterat i miljontals kunder över hela världen och att hans design blivit stor i modevärlden. Han har utökat varumärket Steve Madden till en riktig livsstil och destination för skor, handväskor och accessoarer, som säljs i över 80 länder över hela världen. Det handlar om äkthet.

Det handlar omfamna individualitet. It's Steve Madden.
 

Twist & Tango startade 1995 i Göteborg baserat på visionen att skapa ett varumärke för kvinnor med en enkel och tidlös inställning till modernt mode. Den signifikanta stilen för varumärket är den skandinaviska minimalismen och enkla mönster blandade med spännande tryck representerade genom de karakteristiska kärnvärdena:
FUN, SIMPLE, PERSONAL & FEMININE.

Twist & Tango har länge arbetat med hållbarhet, vilket resulterade i Sustainable Collection som lanserades 2015. Idag arbetar varumärket med återvunnen polyester, ekologisk bomull och tencel från hållbara odlingar. Twist & Tango är även måna om hur verksamheten, leverantörer och andra affärspartners påverkar människor och dess omgivande. Att ta ett socialt och miljömässigt ansvar är en väsentlig skyldighet för en fortsatt lönsamhet och tillväxt, liksom att arbeta för en mer hållbar modebransch genom att agera i enlighet därmed. 

Wolford grundades av Reinhold Wolff och Walter Palmers som startade varumärket 1950 i Bregens, Österrike. Detta var tiden då nylonet uppfanns. Det unga företaget lanserade 1954 de första nylontrumporna utan söm och blev kända som pionjärer för tillverkning av damstrumpor.


Wolford är marknadsledande när det kommer till strumpbyxor, underkläder och tillbehör.
Som en global aktör engagerade sig Wolford för innovation, modernitet och elegans, ett lugnt uttalande som förkroppsligar företagets värdefulla besittning: en unik kombination av kreativ design och teknisk kunskap. Genom holistisk förståelse av skiktet närmast huden ska Wolford bäras varje dag, vid varje tillfälle, av varje kvinna.